Stora gardar = Rika bonder??

 

(som sagt sa har jag ej kamera just nu sa ni far noja er med en gammal bild fran nar jag mustrade kossor i outbacken)


Man kan latt bli forvanad over hur mycket mark nagon kan aga i Australien. Jag har varit pa en hel del gardar nu och ja blir lika stor ogd varje gang. Nar jag var i Armidale, en bergsstad i Australien, sa bodde jag hos en familj bestaende av mor och far med deras tre sma barn. Det var ingen rik familj. Aven dem maste tanka pa inkop och om de har rad att laga bilen denna manaden eller ej. Men om ni hade sett deras gard sa hade ni trott att det var en riktigt rik familj. For att ta sig runt var man tvungen att anvanda bil, eller fyrhjuling som de oftast anvande sig av. Visst kunde man ga vilket jag och en kompis provade en gang. Det tog oss hela 1,5 timma att komma ut fran garden och med tanke pa att det var bara en riktning sa kan ni forsta hur stort det verkligen var. Samma sak med Bills, pappan I husets foraldrar som vi ocka akte och jobbade for ett tag. Deras gard var till och med storre an garden i Armidale (det var pa den garden jag provade pa att mustra kossor). De var inte heller precis miljonarer. Men sa ar det i Australien. Folk kan aga sa sjukt mycket mark. Peter och Yvonne, ett underbart par har i Red Cliffs, ager en jatte stor bit av mark, med 6km flods front och med en hel o. De har i for sig mer pengar en medel Svenson ,men de underliga ar att de inte har nagot pa den marken. De bara kopte den for att den var billig och nagon gang i framtiden kanske de vill gora nagot dar. I Sverige hade man antagligen inte ens kunnat aga sa mycket mark och om man gjorde det sa vore man en mycket mycket rik person.

Ja har hort om folk i outbacken som ager mark som ar sa stor att det tar en hel dag att kora fran ena sidan av egendomen till den andra. Galet !!

Min manager ager ocksa hur mycket mark som hellst har i Red Cliffs. Det jag vill komma fram till ar att det ar hur mycket vin plantor som hellst att plantera. Jag blir galen snart. Som tur var tog min manager in forstarkning idag sa vi kanske “bara” behover plantera i 3 veckor till.

Min arm vark gick over efter tre dagar av knappt nagon rorlighet alls. Jag behovde dock bara ta ledigt fran jobbet i mandags. Pa tisdagen var jag tillbaka igen, trots arm vark. Jag var bestamd att jag skulle klara av att plantera anda. Och det var nog ett klokt beslut for efter en halv dag pa jobbet fick jag tillbaka rorligheten i armen. Tyvarr sa ar nu resten av kroppen inte glad och forsoker gora sig av med vaccinet. Sa jag har spytt och grejer i ett par dagar nu. Inte trevligt. Jag ser absolut inte fram emot nasta spruta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0