Stanna pa te

 

Det var en del folk som skrev till mig om inlagget med sprak misforstand och tyckte att det var kul. Med en del folk menar jag tre, men i alla fall. Och idag vid middagen kom jag och tanka pa en annan gang det blev ett ganska roligt missforstand sa tankte att jag kunde beratta det nu.

Det var senast jag var har i Red Cliff. Jag hade precis ridit Ace och klockan var runt 7 tiden sa det var dags att ga hem och ata middag. Thomas, ett av barnen i familjen fragade om jag inte ville stanna pa te.

“Are you staying for tea?”

“No thank you I have to go home and make dinner”

“Why don’t you want to have tea here”

“I am hungry”

Han sag pa mig lite besviket men jag var hungrig och kande inte alls for att dricka te just da. Sa jag gick hem. Dagen efter var jag tillbaka igen och tog min vanliga runda pa Ace. Den har gangen fragade Jeremy, det aldsta barnet i familjen, om jag inte ville stanna pa te. Aterigen tackade jag nej, men han var mycket ivrig over att jag skulle stanna pa te. Ok tankte jag och gick in i huset. Kathryn halsade pa mig och med ett leende pa lapparna fragade hon om jag ville stanna pa te. Jag hade aven hort min manager pa jobbet prata om att ha te pa nagon restaurang, vilket jag tyckte lat lite konstigt. Man gar val anda inte pa restaurang for att dricka te? Jag undrade for mig sjalv varfor folk har var sa himlans noga med att dricka te varje dag. Och barn borde for ovrigt inte dricka te nar de ar sa sma tankte jag.

I alla fall sa visade det sig till slut att I Australien nar de har “tea” sa ater de faktiskt middag, och nar de sager “dinner” sa menar de egentligen lunch. Hur forvirrande ar inte det da? Jag fattade ingenting nar jag satt dar, redo for en kopp te, och i stallet dukades en middag upp framfor mig.

For ovrigt sa var jag ledig idag. Jag akte in till Mildura och sprang lite arenden. Jag gick till doktorn och tog en stelkramps spruta infor Asien. Jag ska tillbaka imorgon och ta Hepatit sprutan. Jag fick ocksa Malaria tabletter utskrivna vilka verkar ratt komplicerade. Jag maste ta dem varje dag i Asien. Jag maste ta dem staende och far inte lov att sitta, ligga, eller ga pa en halvtimma efter. Later jobbigt. Ska jag bara sta dar en halvtimme och gora ingenting, de verkar ju jattekul. Jag kollade upp visum till Indien och kollade i camping shopen efter en ny ryggsack. Det var skont att vara ledig och skont att veta att jag har ledigt en dag till. Fran och med nasta vecka lar de bli arbete 6 dagar i veckan. Fast jag ar glad for det. Jag behover verkligen spara nu, bara 7 veckor kvar tills jag aker och all medicin idag gick pa 1200 kronor. Utgifter, utgifter.


Kommentarer
Postat av: Mamma

Men hallå... så länge med en engelsk pojkvän och inte veta att tea och middag är samma sak!!! Där jag bodde i England var i alla fall tea mer än bara te på bordet. Sen är det det där med middag och lunch. Min mormor som var av det gamla gardet gjorde middag mitt på dagen - aldrig lunch. På kvällen var det kvällsmat helt enkelt... middag = mitt på dagen! Rätt logiskt eller hur?!

2009-09-20 @ 11:49:08
Postat av: cecilia

ja det ar ifs ganska lagiskt med middag mtt pa dagen men det ar ju inte sa vi sager i Sverige... haha jo detta hande i borjan nar ja kom hit..ja hade inte hort talas om de da..:)

2009-09-20 @ 21:11:03
URL: http://fotavtryck.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0