oknen

Vaknade upp vid halv sex imorse till ljudet av regn fallande pa taket. Jag bor som ni vet pa vinden i ett gammalt hus och det lat som att nagon lekte med hundratals tennis bollar pa taket, studsande, dunsande. Hade jag varit nagon annanstans i varlden sa hade folk antagligen vaknat upp med en suck, legat kvar lite extra i sangen och hoppats pa att regnet snart ska ga over. Har vaknar alla bonderna upp med ett leende pa lapparna, hoppar upp ur sangen, springer ivag till vatten mataren och sitter dar hela dagen med forhoppningar om att den ska fyllas upp sa mycket som mojligt. Det har varit torka har i Red Cliff i 12 ar nu. De maste spara och snala med vattnet. Korta duschar, forbjudet att tvatta bilar, stranga vatten regler for vin gardarna ar bara nagra av alla problem de har. Jesus Andrew berattade for mig igar att torkan har drivit manga farmar till konkurs. Bonderna har blivit av med allt de ager och blivit satta i stora skulder som de aldrig i sina liv nagonsin kommer kunna betala tillbaka. Det pratas om bonder som tagit sitt liv och ocksa forsokt ta deras familj med dem eftersom de inte har rad att forsorja dem eller sig sjalva langre. Fruktansvart.

Red Cliff klassas som oknen eftersom det regnar mindre an 170ml per ar. Det ar riktigt torrt och varmt har. Efter en dag torkade min hud ut och den spricker latt. Jag kan inte ens le for da spricker lapparna. Tydligen sa lar kroppen vanja sig efter nagra dagar och borja producera mer olja vilket kommer gora min hud fuktigare, men just nu far jag smorja in mig med en flaska hud kram om dagen, annars kanns det som att hela jag ska spricka.

Senast jag var har hade de varme rekord. Enligt nyheterna var Mildura den varmaste platsen pa jorden just da, med 47 grader i skuggan. Inte nog med det sa forsokte en kille ta sjalvmord, korde in i en elstolpe och stangde av all elektricitet i hela Red Cliff vilket gjorde att alla luft konditioneringar i hostlet gick sonder. Sa under de varmaste dagarna nagonsin, satt vi och svettades utan luftkonditionering och med trasiga kylskap.

Eftersom det regnar sa ar jag ledig fran jobbet idag. Vi jobbar utomhus och de later oss sallan jobba nar de regnar. Det ar synd, aven fast jag inte alls tycker om mitt arbete sa ar min framsta anledning att vara har i Red Cliffs for att spara pengar och en dag ledigt fran jobbet ar nastan en hel veckas boende och mat i Asien. Men jag overlever. Och nar jag tanker pa alla glada bonder har i Red Cliffs sa kan jag inte vara ledsen for att jag forlorar en dags lon. Regn for dem betyder sa mycket mer. Jag far helt enkelt krypa ner under tacket, sova en stund till och njuta av min lediga dag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0