Inga stringtrosor har tack !!


(Inga linnen, inga string trosor?)



Forsta gangen jag sag skylten blev jag nog mest chockad. Jag kan till och med komma ihag dagen. Det var ett par veckor efter att jag kom till Sydney. Jag gick pa en gata brevid Bondi beach, vilken antagligen ar den mest valkanda surf stranden i Sydney. Jag laste pa skylten till en av restaurangerna och jag tyckte det var sa konstigt att jag var tvungen att stanna och kolla narmare. “Inga string trosor” . Vad hade dom tankt gora att saken? Har dom en person som star i garderoben och ber folk visa trosorna for dom? “Ja dom dar trosorna ser ut att sitta bra, tacker hela rumpan ja, valkommen in” eller “Nej du lilla gumman, dom dar trosorna ser ut att aka in i stjarten lite granna du far allt ga hem och byta” Jag gick vidare och sag skylten pa flera restaurang fonster och jag tankte att Australienare maste ha nagot problem med stringtrose industrin eller sa ar dom helt enkelt knappa.

Nagon dag senare satt jag pa tunnelbanan och en dam satt mitt emot mig. “Oh you have really cute thongs” sa hon och log mot mig. Jag blev helt rod i ansiktet och kande mig skit skammig. Jag tankte att jag inte har nagra speciella string pa mig och man kunde inte ans se dom upptackte jag nar jag sag efter. Tanten maste vara kocko tankte jag, men jag log anda mot henne och tackade for de vanliga orden.

Nu vet jag att thongs ar ett annat ord for flip flop sandaler. Det har blivit ganska manga miss forstand under resans gang med spraket, och oftast har det slutat valdigt kul. Min manager pa vin garden berattade om nar han hade en engelsk tjej som jobbade for honom. I Australien kallar de nagon tunna eller liknande (vet inte exakt vad det var) for “hoe” vilket som de flesta vet betyder hora pa engelska. Han hade bett den engelska tjejen att hjalpa traktor killen med nagot som hade med den har tunnan att gora. “Put the hoe on the tractor and take her around the block” ropade han till killen pa traktorn. Den engelska tjejen blev ill rod i ansiktet och gav honom en utskallning han aldrig kommer glomma. Hon trodde saklart att han menade att dom skulle satta henne pa traktorn och hon uppskattade inte alls att bli kallad for hora av sin chef.

Ibland ar det ocksa svart att forsta vad folk sager. Alla har olika dialekter och olika satt att prata. Fransmannen kan inte saga bokstaven H. Min van fran Frankrike, som ironiskt nog heter Hery, vilket han utalar utan H, fragade varfor jag ville ata honom (han skulle egentligen fraga varfor jag hatar honom men hate blev till ate), Tyskarna kan inte uttala th ljudet, vilket gor att de inte tanker, de sjunker (thinking blir sinking). Och vissa Australienare pratar med sa stark dialekt att jag fortfarande efter 10 manader inte kan forsta dem.

Det var vad som hande har om dagen nar jag skulle boka tid hos gynekologen. Tjejen i receptionen pratade med Australiensk dialekt och jag hangde inte riktigt med vad hon sa. Men allt lat bra. Jag hade bokat tid med doktor “mummel blabla” onsdag klockan 2.45. Och sa har slutade samtalet:

“Ok, jag vill inte ha en manlig gynekolog bara“.

“mummel blabla doctor wohoo”

“eeh okej, later bra, ses pa onsdag ”.

 Det sog verkligen nar jag kom till gynekologen och det visade sig att det var en manlig doktor. Foresten forstar jag inte riktigt hur killar tanker nar de valjer ett yrke som gynekolog. Det ar ju hur skammigt som hellst att sitta och beratta sina kvinnliga problem med en man. De maste ju anda forsta det sjalva och det kan val inte va kul att ha ett yrke som far folk att kanna sig obekvama? I alla fall sa va barnmorskan valdigt snall och foljde med mig in for att halla mig i handen. Allt gick bra till slut och doktorn visade sig vara en bra manlig gynekolog. Fast jag kan anda inte forsta vad som forsegick i hans hjarna nar han valde detta yrke, men det far forbli ett mysterium.

Imorgon aker jag och Andrew till Noosa for varan lilla mini lyx semester och jag har strikt dator forbud. Sa det blir inga inlagg foran pa Onsdag antagligen nasta gang.

Cecilia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0