Vilda djur



(en av arbetar hundarna som attackerade svinet)

Idag hade jag min enda lediga dag den har veckan. Det var skont. Fran och med nu sa jobbar jag aven lordagar vilket kommer hjalpa mig att fylla upp reskassan en del sa det ar bra. Det ar dock valdigt tufft. Jag var ratt sliten igar efter jobbet och dackade nastan direkt nar jag kom hem. I fredags nar jag inte trodde att vi skulle jobba pa grund av regn, fick vi jobba anda. Trevor, min manager, hade haft vatten pa hela natten for att vi skulle plantera det sista och han ville inte att hela nattens vatten skulle bara blir bort slosat sa han kopte oss alla regnklader och vi fick ge oss ut och plantera i regnet. Jag tyckte att det var skont anda. Ofta ar det alldeles for varmt och det ar jobbigt att arbeta i den varmen. Fast jag var helt slut nar jag kom hem efter den dagen, eftersom allt var lerigt och det var mycket tyngre att kora skottkarrorna och kratta osv.

Idag ringde Steve mig och fragade om jag ville hanga med och skjuta lite. Jag brukar inte saga nej till nagot spannande sa jag foljde med. Jag trodde dock att det var flaskor och boxar vi skulle skjuta pa. Men nar jag hoppade in i bilen berattade han for mig att vi skulle aka och skjuta en hund. Min arbets kollega hade en hund som bet hans son och grannens son sa han var tvungen att avliva den. Jag tyckte inte alls det var sarskilt roligt eller spannande. Jag fick aka ivag med bilen nar de skulle skjuta hunden for jag klarade inte av att se det.

Sedan jag kom till Australien har jag fatt se manga djur bli skjutna. Senast jag var har i Red Cliffs skjot de kangurur, ravar och harar pa min arbetsplats varje vecka. De berattade for mig att de ater vinplantorna och darfor maste de skjuta dem. Ravar och harar ar introducerade i Australien sedan manga ar. Engelsmannen tog hit dem for att de ville ha nagot att jaga. Men de forvantade sig inte att de skulle foroka sig sa mycket och nu ar det fullt av dem overallt. Jag vet inte exakt vilket ar men de gjorde ett stort inryck for nagra ar sedan for att forsoka minska overflodet av harar. Helikoptrar flog runt och slappte ut nagot gift som inte var skadligt for manniskor men dodligt for harar. De lyckades minska antalet harar en hel del, men nu ar problemet tillbaka.

Det hemskaste jag fick se var nar vi var i Dirranbandi. Pa varan forsta dag gav Ross oss en rundtur runt hans enorma gard. Vi korde runt i de stora hagarna vart det var fullt med kangurur och emusar. Plotsligt sag vi en vildsvins familj och arbetar hundarna som vi hade med oss blev helt galna. Ross slappte los dem och de borjade jaga mamma svinet. De backade upp henne mot bilen, attackerade henne och slet i henne. Hon kampade och skrek for sitt liv. Jag var inne i bilen helt chockad over var som forsigick framfor mig. Ross tog till slut fram sitt gevar och skjot svinet. Det var fruktansvart.

Jag har sett mycket sadant nu men jag blir fortfarande lika upprord nar jag ser det. Det ar mycket otrevligt och obehagligt och jag tycker sa synd om djuren.

Vi har ocksa krockat med en del vilda djur. Pa en och samma dag lyckades vi kora over en hare och krocka med ett far som bada dog. Bara en vecka senare krockade vi med en kanguru men som tur var korde vi en stor bil sa vi kande inte krocken sa mycket. Annars ar det valdigt farligt att krocka med kangurur. Det hander ofta att folk krockar med dem nar de hoppar och da aker kangurun ratt igenom fram rutan.

Usch det var inget trevligt inlagg idag va!?


Kommentarer
Postat av: Mamma

Nä för sjutton... det var inte så trevligt inlägg... jag hade aldrig kunnat vara med när man sköt en hund och att se hundar attackera en vildsvinsfamilj hade varit fruktansvärt... När du kommer hem kommer du vara traumatiserad för livet och vi får låsa in dig på Lillhagen... håhåjaja... jag säger då det... djup suck

2009-10-04 @ 16:34:59
Postat av: cecilia

hahahaha... ja kanske stammer.. :P

2009-10-05 @ 11:53:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0