Syskonen fran Tonga

De forsta veckorna jobbade jag tillsammans med fyra syskon fran Tonga. Tonga ar en liten o, eller flera sma oar, som ligger nara Fiji. De ar i min alder och vi kom alla bra overans fran forsta borjan. 

 Vi pratade en hel del pa jobbet och de har berattat massor for mig om Tonga, om deras familj och om hur de hamnade i Australien. De bor tillsammans med sina 6 andra syskon och deras svarmor och far i ett litet litet hus som deras kyrka hyr ut till dem. Deras mamma dog for 14 ar sedan och det var saklart en stor tragedi. Hennes dod var en chock. Hon hade klamt en finne som sedan infekterades och spred sig till hjarnan. Fruktansvart. Under den tiden bodde de fortfarande i Tonga och de var da endast 5 syskon. Efter hennes dod flyttade de till Nya Zealand eftersom deras pappa ville att de skulle utveckla sin engelska mer. Anledningen var att de fyra syskonen redan som sma hade en mycket bra talang for musik och deras drom var, och ar fortfarande, att aka till Amerika och leva pa sin musik. Sa darfor var det viktigt for dem att kunna prata bra engelska.

 Deras pappa traffade en ny kvinna och fick tillsammans med henne 5 barn. De flyttade alla till Australien for cirka ett ar sedan. Men livet ar ibland sa fruktansvart orattvist. Deras svarmor fick nyligen veta att hon har cancer. Hon och pappan akte for ett par veckor sedan till Tonga for att hitta vatska fran ett trad som sags bota cancer. De tror verkligen att de kommer fungera och jag hoppas att det gor det.

Idag hade de en konsert i Mildura. Det var underbart vackert. De skriver och gor musiken sjalva. Publiken som for ovrigt var ganska tysta och trakiga blev alldeles till sig efter Tonga syskonens forsta lat. Jag fick gashud. Det ar inte vanlig musik utan det ar kyrko musik. Fast inte san dar trakig kyrko musik, utan riktigt bra. Jag tyckte verkligen om det. Jag hoppas att deras lycka ska vanda och att de far chansen till slut att aka till Amerika. Dom fortjanar det verkligen. Jag tror att dom skulle kunna komma langt. Fast just nu ar det svart eftersom de inte har nagra pengar till att spela in musik i studio eller resa. Men vem vet... en dag kanske de har det.


Kommentarer
Postat av: Mamma

Vilka otroliga människor du träffar... jätteroligt att tänka tillbaka på när du sitter i ditt eget gym eller något och är på gränsen till pensionen :-)

2009-10-25 @ 15:10:28
URL: http://teachersbox.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0