Oi, Barbie cookin were ya chops

 

Jag blev inbjuden av en Australienare pa bbq en dag och sa har lat inbjudan “Oi, Barbie cooking were ya chops”. Jag forstod inte vad han menade over huvud taget sa en annan Australiensk van till mig fick oversatta. Bbq ar pa, vart ar kottet. Det kanske ar ganska uppenbart om jag hade vetat att det handlat om bbq, men det visste jag inte heller.

Bbq ar Australienarnas stolthet nar det kommer till mat. Nastan varje gang jag har fragat nagon vad deras favorit mat ar sa blir svaret detsamma, bbq. Anledningen att de har sa mycket bbq ar att det ar sa varmt har. Till och med i vinter tid ar det tillrakligt varmt for att dra fram bbq och grilla sitt kott i stallet for att steka inomhus.

De har dock inget speciellt pa bbq. Dom ar valdigt duktiga pa att grilla kott, men sedan tar de inte kottet till matbordet och staller fram salad och potatis. De grillar inte grill stickor, inte gronsaker, inte majskolvar (som ar saa gott att grilla). De finns ju saklart undantag och en vissa har riktig bbq, men an sa lange har det bara hant mig en gang och jag har haft en hel del bbq har.

Ikvall ar jag inbjuden av Anna fran jobbet pa bbq. Det ar alltid kul att ga ivag nagonstans och ata. Familjen jag bor hos ska pa lager i helgen och kommer tillbaka pa tisdag, sa fram tills dess har jag huset for mig sjalv. Wohooo!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0