Gratis pengar

Australien ar ett tacksamt land att lamna. Som backpacker far man tillbaka nastan alla skatte pengar man betalat under aret och man far aven tillbaka nagot som kallas “superannuation”. Varje vecka maste arbetsgivaren betala 10% av vad man far i lon till en super fond. Nar Australienarna sedan pensionerar sig far de tillgang till deras fond som forhoppningsvis ar hog med tanke pa att de borjar spara fran deras forsta arbete till deras sista. Av nagon anledning maste arbetsgivarna aven betala super till oss backpackers som vi far ansoka om nar vi lamnat landet.

I mitten av detta aret ansokte jag redan om skattepengar for det tidigare aret och fick tillbaka en hel del. Men efter allt mitt resande och all asbetslosa tid sa har jag tyvarr inte mycket av dem pengarna kvar. Men nu nar jag snart ska lamna landet ar det dags att ansoka igen. Det blir inte sa mycket men det ar alltid nagot. Skont att veta att mer pengar kommer in.

Idag gick jag in pa internet for att ta reda pa vad for dokument och sa vidare jag behover for att ansoka om pengarna. 10 olika dokument maste jag skicka in, och da har jag inte inkluderat 3 olika kopior pa mitt pass, alla lone besked och dokument skrivet av en statlig anstalld person utanfor Australien som ar vittne pa att allt jag skrivit ar sannt.

Det tar nog ett tag att fa iordning pa, men jag klagar inte. Gratis pengar ar alltid kul.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0