Giftiga ormar och dodliga maneter




Igar hade jag en intressant dag pa jobbet. Steve hamtade upp mig och tog med mig till dammen for att satta fast sma ror tillsammans med stora ror sa att de sma roren inte skulle flyga ivag. For att gora detta var vi tvugna att hoppa ner i den iiiskalla dammen. Steve kladde av sig till bara kallingarna och gick ner. Sjalv tog jag pa mig ett par shorts men jag vagrade att ta av mig min jacka for det blaste och var fruktansvart kallt ute. Sa med shorts, sport BH och jacka gick aven jag ner i vattnet. Min jacka blev jatte tung och jag sprattlade som en fisk pa land och var tvungen att grabba tag i Steve sa jag inte skulle drunkna. “Aren’t you happy I choose you for this kind of work CC?” sa Steve. Jatteglad.. Verkligen. Nej men jag ska inte klaga, det var jatte roligt, jag skrattade hela tiden, och efterat nar det fortfarande var tre timmars arbetstid kvar fick jag betalt for att aka hem och duscha och sedan tog Steve mig till hans hus och jag fick vara inomhus, lyssna pa musik och polera en bar. Det var valdigt latt fortjanta pengar och en annorlunda dag pa jobbet.


Pa vagen hem stotte vi pa en brunorm. Brunormen ar an av Australiens mest dodliga orm. Jag har traffat manga vars hund har blivit dodad av en brunorm, och Kathryn hade en gang en hast som blev biten och dodad. Det var forsta gangen sedan jag kom hit som jag sag en av de omtalade dodliga djuren i Australien. Australien har varit sa “lyckligt” lottade och blivit tilldelade manga av de mest dodliga djuren i varlden. Pa top 10 listan over de mest farliga ormarna i varlden bor hela 6 av dem i Australien. De har aven hajar, krokodiler, maneter, och stenfiskar. Maneter kanske inte later sa farligt i era oron, men maneterna har i Australien star for mer dodsfall an bade hajar, krokodiler och ormar. De kan stanga av vissa funktioner i kroppen (kommer inte riktigt ihag vilka) pa bara tre minuter med deras oerhort starka gift,vilket resulterar i snabb dod. Darfor under vissa perioder runt kusten ar det forbjudet att bada i havet. De har sma inhagnader var man kan simma, fast aven dar ar det pa egen risk eftersom det fortfarande finns en chans att maneterna kommit in med en vag eller liknande.

Stenfiskarna ar dock mer sallsynta men minst lika gifting. Deras gift kan doda en manniska pa mindre an tva timmar.

Men som sagt sa var brun ormen forsta gangen sedan jag kom hit som jag faktiskt sett nagon av dessa djur och jag hoppas att jag inte ska stota pa nagon igen. Idag pa jobbet trimmade jag vinplantor och gick runt i hogt gras. Efter att sett ormen igar inte langt ifran vart jag jobbade idag sa var jag ratt orolig och hoppade runt for att inte bli biten, hehe.

Jag har foresten sett en hel del av de gifting Red Back spindlarna. Jag rakade till och med fa en pa handen en gang men som tur var hann den inte bita mig. Deras gift ar inte precis dodligt, men om man har otur kan man bli valdigt sjuk av dem.


Ja man kan ju inte saga annat an att Australien hade otur med utdelningen av farliga djur. Men det gor ju vardagen lite mer spannande, ellerhur?

 

See yaa !!!


Kommentarer
Postat av: Mamma

Mer spännande?! Ja det här är precis ett sådant inlägg en mamma vill läsa när hon är en halv värld ifrån sitt barn :-/



Förresten... tror jag behöver skicka lite svenska böcker till dig... din svenska börjar degenerera lite tror jag ...

2009-10-09 @ 19:35:46
Postat av: cecilia

hehe ja visste att du skulle tycka sa.. :) Aaanyway... Vad vara felet med min svenska?

2009-10-09 @ 21:26:52
Postat av: Mamma

vart jag bor!!! Vadå vart?? Det heter ju där jag bor... vart handlar ju om riktning... vart jag är på väg och så...

2009-10-14 @ 17:25:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0