Aboriginal





(Bilderna ar tagna fran google. Den forsta ar pa en aboriginal man, andra ar pa diggeridoo och tredje konst)






Vi hade en diskussion pa jobbet har om dagen om aboriginal folk. Aboriginal ar den folk grupp som funnits i Australien langst. De tror att de invandrade i Australien for 40 000 ar sedan, eller till och med 70 000 ar. Det ar en intressant folk grupp tycker jag och de har en lang historia bakom sig. Tyvarr sa innehaller senaste tiden av deras historia mycket hemskheter, men jag tanker inte ga in mer pa det.

 

 

De flesta australienare avskyr dem. De vill inte beblanda sig med dem. De sager att de ar fruktansvart lata och super mest hela tiden. Det ar samma kansla har for aboriginal som de vita manniskorna i sydafrika har for de svarta dar. “They are so lazy, only 2 procent of them are working” sa en arbets kollega till mig. Jag har forsokt kolla upp om det ar sant men jag kan inte hitta nagon fakta om det. Men jag har fragat manga efterat om det verkligen kan stamma och alla ger mig samma svar. De far pengar av staten och behover inte jobba sa I stallet sitter de hemma och dricker alkohol for deras pengar. Ingen av dem hade nagonsin sett en aboriginal jobba over huvud taget.

Jag vet inte vad man ska tanka om det. Jag har tankt pa det jatte mycket. Det verkar sa skumt. Allt ar antagligen sant. Jag tror att det beror pa deras upp fostran. Jag antar att om deras foraldrar gar hemma hela dagarna och far massa gratis pengar sa lar ju inte precis deras barn vaxa upp till en hart arbetande manniska. Troligtvis vanjer ocksa de sig vid att inte gora nagonting och for det sedan vidare till deras barn och sa vidare. De ar valdigt sarbehandlade har. De far hus, gratis sjukvard och mycket mera. Jag vet inte varfor de sarbehandlas faktiskt. Kanske beror de pa att engelsmannen som kom hit behandlade dem sa fruktansvart orattvist och detta ar nu statens satt att forsoka gora dem ratta. Men jag tror aldrig att de kommer kunna bli accepterade av de vita australienarna sa lange de blir behandlade annorlunda fran dem. Jag tror att anda sattet att fa in dem i samhallet och skapa jamlikhet mellan dem ar att behandla alla lika, oavsett vem de ar och vart de kommer ifran.

Sjalv tycker jag att aboriginal ar coola. I for sig ar det sanning att de flesta jag traffat har varit alkohol paverkade. Men jag finner deras kultur mycket intressant. De spelar ett instrument som heter Diggeridoo. Varje lat har en historia bakom sig. Med olika ljud och takt berattar de sagor for varandra genom underbart vacker musik. Sagorna kan handla om allt mojligt. En kille jag traffade nar jag planterade trad kunde spela diggeridoo. Han forklarade for oss hur de olika djuren, manniskorna och foremalen lat och sedan berattade han en saga om hur en man gav sig ut pa jakt. Det var jatte coolt.

Nagot annat ar ocksa aboriginal konsten. De anvander sig av olika monster gjorda med prickar och malar teckningar som aven de har en saga bakom sig. En dag nar jag var i Sydney sag jag en hemlos aboriginal man som satt och malade sadana teckningar. Jag satte mig brevid honom och bad honom beratta vad de betydde. Han tog fram en och berattade en saga om hur floderna i Australien tros vara gjorda av en jatte orm och om manniskor pa jakt (det ar mycket vanligt att sagorna innehaller nagon sorts jakt).

Jo det ar intressant med manniskor och kultur tycker jag. Jag alskar att lyssna pa nar folk pratar om deras kultur och deras speciella sma traditioner.

For ovrigt ar allt som vanligt. Jobba, sova och sedan jobba, sova !!

 


Kommentarer
Postat av: Mamma

Alltså... det finns nog massor med Aboriginals i Australien som befinner sig mitt i det australienska moderna samhället men som man därför inte tänker på som Aboriginals utan som australiernsare. Du kanske ska kolla filmen Australia med Nichole Kidman om du inte gjort det... den ska visst förklara en hel del hur det har blivit som det blivit... den vita mannen kom och drev bort urinvånaran - precis som i Amerika och Afrika... Att de inte får jobb kan bero på rasism som gör att folk inte ger dem jobb helt enkelt och då är det ju svårt att jobba - eller?

2009-10-16 @ 17:27:41
Postat av: cecilia

de kanske blir behanlade sa for att de vita tycker att det ar orattvist att regeringen behandlar dem som de gor? som sagt, det ar inte jamlikhet mellan dem..

2009-10-16 @ 21:52:22
URL: http://fotavtryck.blogg.se/
Postat av: Mamma

Men... vilka var där först? Vilka blev illa behandlade först av alla... om det startar ut med att ett folk försöker utrota ett annat så blir det väl aldrig jämlikt... det är ju inte någons fel som lever där idag, men ett lands dåliga samveta är ju som det är... vi har ju till viss del gjort detsamma med våra Samer... Bästa sättet att ordna med jämlikhet är väl att sluta ge bidrag och börja ge riktig hjälp i form av utbildning och jobb... bidrag är aldrig bra om det är det enda man får... handikappar folk tills de inte klarar av att själva ta sig ur bidragscirkeln... och vems fel är det? Moment 22 är det om något :-)

2009-10-18 @ 13:13:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0