Buddhism och meditation











Dagarna gar fort nar man har roligt. Redan torsdag idag och det var meningen att vi skulle stanna i Bangkok ett par dagar och sedan resa vidare men det finns sa mycket att se har. Vi har nog inte ens sett en fjardedel av allt men en del sightseeing har vi fatt gjort i alla fall. Toby lamnade oss igar och akte ivag for att gora lite soff surfning. For er som inte vet vad det ar sa kan jag ge en snabb forklaring. Det ar enkelt, man gar in pa en hemsida (sok pa coach surfing pa google) och blir medlem dar. Sedan kollar man upp om det finns nagra soff surfare i staden eller landet man vill aka till. Efter det aker man helt enkelt hem till de manniskorna som bor pa det ratta stallet och sover nagra dagar pa deras soffa. Helt gratis ar det med. Man behover inte ens ha en egen soffa att lana ut for att vara medlem. Sa om man vill resa billigt sa ar det ett smart satt.

Jag och Andrew stannade kvar i Bangkok och idag gav vi oss ut pa lite sightseeing. Som vanligt forsokte massa tuktuk forare lura med oss overallt men vi var bestamda pa att ta oss fram sjalva den har gangen. Jag hade inte pa mig de ratta kladerna nar jag kom dit och folk drog i mig hela tiden med fragan om jag inte ville hyra en troja for 50baht. Jag tyckte att det lat dyrt och i stallet kopte jag mig en riktig turistig Thailand troja for 70baht och en turist hatt for 100baht. Alltsa Andrew holl pa att skratta ihjal sig, jag sag verkligen turistig ut.

Val inne pa templet tog vi oss en guidad tur. Det var intressant. Guiden berattade for oss att alla namn i Thailand ar egentligen jatte langa. Och Bangkok heter inte Bangkok men det riktiga namnet var sa langt att guiden var tvungen att sjunga ut namnet for att komma ihag det, vilket lat som vilken sang som hellst som man kan hora pa radio, alltsa valdigt langt namn.

Jag och Andrew lyckades dock pa nagot sett tappa bort hela gruppen efter ett tag och fick at oss runt pa egen hand.

Pa vagen tillbaka hem hittade vi ett annat litet tempel vart det stor “meditation center”. Jag blev valdigt nyfiken och drog med mig Andrew in. Det var nastaniInga turister dar inne, bara munkar och Thailandare. Inne i de olika salarna satt de och mediterade. Vi gick in i en av salarna och en munk visade oss vagen till vart utlanningar brukar ga for att meditera. Dar traffade vi en man fran Australien som pratade med oss i circa 1 och en halv timma om meditation och Karma. Det var valdigt intressant. Och sedan fick vi sjalva prova pa gaende och sittande meditation. Han berattade att om vi ville kunde vi komma och bo dar, helt gratis bade boende och mat. Och dar kunde vi meditera varenda dag, flera timmar om dagen och lara oss riktig meditation. Jag tyckte det lat valdigt bra och har redan bestamt mig for att jag kommer gora det antingen har nar jag kommer tillbaka fran Indien, eller i Indien. Andrew var inte alls sarskilt sugen men tyckte att jag skulle gora det medans han gar pa Thai boxing traning i en vecka.

Tank vad mycket intressant man kan hitta om man ar nyfiken. Imorgon lamnar jag och Andrew Bangkok for att resa norrut. Trots att folk ar galna och forsoker lura oss hela tiden sa alskar jag Bangkok. Men det finns alltid tid for att komma tillbaka hit.

Byebye

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Mamma

Hmmm ... bo gratis.. meditera... och äta... = hjärntvätt kanske ? ... Troligen inte men det är ju bra om inte båda åker dit för då kan ju alltid Andrew komma och rädda dig om du värvas till någon skum sekt nere i Thailand :-)



Paketet är på väg... tjipp

2009-11-12 @ 15:26:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0