Bangkok-en annorlunda upplevelse





Jag och Andrew gar runt och kollar pa templet

Toby jag och Andrew i Tuktuken, och andra bilden ten tuktuk


Jag har nu skaffat mig en rosa kamera som aven fungerar under vatten :) Bra va!?

Just nu sitter jag pa hotell rummet i Bangkok. Vi anlande igar natt klockan 11, vilket var 3 pa morgonen i Australien. Jag sov nastan hela flygresan. Jag hann med att se Ice Age 3 under den 9 timmars langa resan, sedan kunde jag inte halla mig vaken langre.

En tjej som hade likadan resvaska som mig tyckte inte om sina egna grejor och tog i stallet min vaska med mina grejor med sig fran flygplatsen. Sa jag fick lamna flygplatsen med endast gitarren, och handbagaget. Pojkarna var glada for det betydde att jag kunde atminstone spela gitarr for dem nakna om inte vaskan kom tillbaka. Som tur var insag tjejen sitt misstag och idag runt 3 tiden fick jag min backpack tillbaka. Det var mycket skont att fa den tillbaka sa att jag antligen kunde fa mina ogon aterstallda igen, man far ju som ni vet inte flyga med vatska och min linsvatska ar mycket storre an 100ml.

Thailand ar valdigt annorlunda fran alla lander jag varit i tidigare. Lukten, luftfuktigheten, manniskorna, hotellen osv, ingenting ar vad jag ar van vid. Langst gatorna ropar thailandarna pa oss, alla vill de salja nagot. Det ar stand med klader overallt langst gatorna. Jag alskar kladstilen de har och allting ar sa billigt sa jag blev valdigt shopping sugen. Men jag har lart mig att inte gora misstaget att shoppa allt med en gang. Det ar battre att lara kanna priserna, veta hur mycket man kan pruta, se vad som finns overallt och inte bara ta forsta basta. Dessutom plussas manga billiga saker pa varandra och till slut tror man att man varit sa duktig att spara pengar men i stallet star man dar med massa billiga saker som till slut blev en dyr shopping runda. Jag kopte mig dock ett par piratbyxor for jag hade inga kortbyxor och det var alldeles for varmt for langbyxor.

Vi tog en helt galen tuktuk tur pa stan med en rolig thailandare som guidade oss runt. Det verkar inte finnas nagra som hellst trafik regler har. Bilarna kor precis som de vill. Flera ganger korde tuktuken mot trafiken och korsade in mellan bilar och bussar. De kor fort pa gang gatorna och rod ljusen verkar inte vara sa viktiga att ta hansyn till. Vi sag en moped med 4 killar pa, utan hjalm mitt i tung trafik. Om man ska korsa en gata sa kan man inte sta och vanta pa att bilarna ska stanna, da kan man fa sta dar hela dagen. Man maste ga ut i gatan, aven om bilarna kor mot en och stoppa bilarna sa att man kan komma over till andra sidan. Under varan tuktuk tur sag vi underbart vackra tempel, men vi var lite sent ute och de var alla stangda for turister att ga in. Jag hade inte heller de ratta kladerna pa mig. “no good no good’ sa tuktuk foraren till mig och pekade pa mina bara ben och sandaler. Man maste tacka bade ben, fotter och axlar for att fa komma in i templerna. Men vi har ju fler dagar pa oss och behover inte gora allt forsta dagen.

Toby tog sig en thai massage och tyckte att det var helt underbart, fast smartsamt. Jag vet inte hur det gar ihop?

Pa kvallen tog vi oss en drink pa Khao San Road. Det ar en galen gata, folk precis overallt som saljer att mojligt. Folk kom upp till oss och smackade med munnen. “Ping pong dance, I take you there. Smack Smack”. Jag visste inte vad det betydde men Andrew var sa snall och upplyste mig om att det ar en speciell “dans” som de gor medan tjejerna skjuter pingis bollar fran… Ja ni forstar kanske sjalva. Fruktansvart osmakligt.

Nu har pojkarna redan somnat och det ar dags for mig att sova med. Jag alskar Thailand. Allt ar sa annorlunda och det ar verkligen en upplevelse. Jag vet att den har semestern kommer bli den basta nagonsin.


Kommentarer
Postat av: Mamma

Jag sa ju just det... inga stripklubbar... och pingpongdansen är ju världskänd så hur du lyckats undvika att lära dig vad det är förundrar mig... kanske är du mer oskyldig än du verkar :-) Låter i alla fall som du har kul och jag som aldrig velat åka till Thailand kan bli lite frestad när du pratar om billiga kläder och tempel...



By the way... jag sitter med ett paket till Australien men hur jag än letar bland våra meddelanden så hittar jag banne mig inte Kathryns efternamn någonstans... vågar inte skicka med bara förnamnet och adressen... skicka meddelande om efternamnet igen så det kommer iväg någon gång.

2009-11-10 @ 10:55:37
Postat av: Morfar

Hej Hjärtat

Efter sju sorger och åtta bedrövelser har jag lyckats bli av med Glokalnet, så nu funkar datorn igen. Enda är att jag nu har ny e-post adress.

Det var som.. vad du varit med om. Är du inte ett dugg orolig för vad som kan hända. Mycket kul och spännande är det ju förstås, samtidigt som du kanske lär dig ett och annat som kan vara bra att kunna längre fram i livet.

Var rädd om dig och hör av dig när du vill.

Många kramar från oss i ett ruggigt Hedemora.

Ps

Ingela har fått en löiten Ronja sedan du var här.

Ds

2009-11-10 @ 13:49:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0