Ayutthaya - en historisk huvudstad


En av alla buddha statyer vi sag och den lilla thailandska pojken som akte med oss i batturen







Elefanterna var aaaaaas coola !!!



Imorse tog jag och Andrew taget till Ayutthaya. Vi lyckades resa hela 3 timmars
vag for circa 9 kronor var. Taget ar hur billigt som hellst. Det rekommenderar jag
verkligen om man vill resa billigt. Jag har insett att jag maste vara med forsiktig m
ed mina pengar om jag inte vill att de ska ta slut mitt under resan. Sa nu far jag budgetta.
 Det gick jattebra imorse. Men nar vi anlande i Ayutthaya sa tog det inte lang tid innan vi
 hade bokat in oss pa en privat bat tur runt floden. Sa duktig var jag pa att spara.
 Vi visste inte innan att den skulle vara privat och vi hade antagligen kunnat fa samma
resa for halva priset, men vi sag fina bilder fran bat turen och kunde inte halla oss.
 60 kronor kostade det for 2 och en halvtimmas tur. Det var en underbar tur pa floden och
vi fick hoppa av vid de olika templerna. En kvinna och hennes son tog oss runt i en liten
bat. Vi fick se Thailands storsta Buddha staty, en sovande Buddha men det vi var mest
glada over att se var elefanterna. De var hur coola som hellst. Elefanterna lyssnade pa
allt tranaren sa till dem och de badade och sprutade vatten fran snablarna.

Vi tog ocksa en promenad till en gammal ruin och vi tog en tur pa stan.
 Nagot vi upptackte ganska snart var att det ar inte mycket engelska har.
Thailandarna kan prata hyfsat bra (eller vissa av dem i alla fall) men alla skyltar
 och sa vidare ar skriva pa Thailandska och det ar valdigt svart att hitta vad man letar
 efter. Det ar en fin stad. Mycket mindre an Bangkok. Absolut inte lika mycket stress och
 underbart vackra stallen att ga runt till. Vi hittade ett fint hotell som vi betalar
36kronor per natt for. Det ligger precis brevid floden och mitt i stan.

I love it !!


Kommentarer
Postat av: Mamma

Ha koll på elefanterna... om det börjar sticka upp i bergen utan synbar anleding så är det bara att följa efter för de visste vad de gjorde under tsunamin och är nog bättre att lita på när det gäller katastrofer än alla tsunami varningssystem i hela världen :-)

2009-11-13 @ 17:34:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0