Jordgubbsplockar karriaren ar over



Jag och mina grejor :)


Da har jag avslutat annu en spannande karriar har i Australien. Den holl i lite mer an tva veckor. Det var en helt vanlig dag i tisdags pa jobbet. Jag kom tillbaka till jobbet efter tva dagars sjukledigt. Managerns vassa ogon och intrangande rost var som vanligt bakom en hela tiden. "Har du verkligen plockat ALLA roda jordgubbar? Hur kunde du missa allt detta mogel? Boj dig ner! Jobba med BADA handerna". Stress, stress, skynda, skynda !! En ny kille som inte hunnit komma upp i ratt tempo fick dagens sparken. Jag gissar pa att dom ger nagon sparken varje dag for att visa alla andra hur latt det ar att forlora jobbet om man inte jobbar fort och nogrannt.

Plotsligt fick chefen ett samtal och tva minuter senare avskedar hon varenda jordgubbs plockare. Hundra arbetslosa manniskor stod dar ute pa jordgubbs faltet och visste inte om dom skulle hurra eller grata (forutom killen som fick sparken, dar fick han sin hamnd direkt). Till slut borjade alla klappa handerna, hoppade in i sina bilar och korde med en tut parad ut fran faltet. Visst var vi alla ledsna att inte ha jobb langre, men helt arligt, jordgubbs plockar jobbet ar inget jobb nagon grater over att forlora. Det ar om man far uttrycka sig sa, ett riktigt skitjobb med alldeles for daligt betalt for att utsatta kroppen for sadan smarta varje dag.


Det ar sadana jobb vi backpackers far har nere. Tunga jobb med daligt betalt. Och sedan ekonomin krashade rejalt forra aret sa ar det till och med svart att hitta dessa jobb. Och tyvarr sa vet arbetsgivarna om det. Dom vet att vi ar desperata efter jobb och dom utnyttjar det till fullt. Men for att vara rattvis mot bonderna sa har dom det svart just nu ocksa. Ta Elaine, managern till jordgubbs garden, till exempel. Pa tre manader per ar ska hon tjana ihop pengar som ska halla resten av aret. For dom pengarna maste hon ocksa betala alla anstallda, vilket ar ett hundratal med alla plockare och packare. I ar forkortades hennes tre manader med en hel manad. En tredjedel av hennes arliga inkomst forsvann pa grund av ekonomi och handels forandringar har nere. Sa antagligen sa tycker arbetsgivarna att det ar mer skit an oss, med tanke pa att vi faktiskt har ett val att dra harifran. Elaine och dom andra har inte lika mycket valmojligheter som oss.

Sa nu sitter jag aterigen i den lilla containern. Andrew hade tur och fick nytt jobb direkt eftersom det var en passions frukt gard som hade brist pa killar. Och hans svin influensa, som antagligen inte var svin influensa trots allt, ar nu fullstandigt botad sa han borjade sitt nya jobb idag.


Jag ar lite orolig for hur jag ska kunna spara ihop alla pengar jag maste spara ihop for varan resa till Asien som bara ar tva manader bort fran nu. Jag ska tillbaka till mitt gamla jobb om tre veckor och dar kommer jag kunna spara en del. Men att vara utan jobb i tre veckor i Australien ar inte alls bra. Det ar valdigt dyrt att leva har nere sa tyvarr kommer de mesta av mina besparningar antagligen forsvinna. Och om tva veckor lamnar Andrew mig for att aka till Nya Zealand i tva manader. Nar vi trodde att vi skulle ha jobb den sista tiden fram tills han aker bestamde vi oss for att boka en mini lyx semester i tre dagar for att ha nagra riktigt minnesvarda dagar innan 58 dagar isar (Ja, jag har raknat). Boendet ar redan betalt sa det gar inte att avboka nu. Men jag ser mycket fram emot det och aven fast det kommer damma i planboken efterat sa blir det vart det.


Jag tror pa att allt med Asien pengarna kommer losa sig till slut, allt brukar losa sig om man bara vill. Men jag kan inte fa bort oron som anda ar i mitt huvud hela tiden. Jag onskar att jag hade varit mer sparsam tidigare men det ar forsent att tanka pa det nu.


Igar pratade jag med min kompis Lisen och hon berattade for mig att hennes bror hade tankt att aka ner hit for att jobba och sedan aka till Asien. Jag bad henne att avrada honom att aka till Australien och aka direkt till Asien. Jag antar att det beror pa vad man ar ute efter. Ar man bara ute efter att lamna Sverige for en lang period och om man ar beradd pa hart jobb sa varfor inte aka hit? Men visumet "working holiday" visade sig vara mycket mer working och mycke mindre holiday. Jag angrar inte alls att jag akte hit. Jag har lart mig mycket och vaxt som person. Jag har fatt uppleva hur det verkligen ar att slita for pengarna. Och jag har aven sett nya platser och haft underbara upplevelser. Men jag skulle anda rekomendera att om man vill ut och resa just nu, kanske tanka lite extra pa vad man vill ha ut av resan. Om svaret ar att man vill ha kul och uppleva nya fantastiska platser, skulle jag absolut valja ett resemal som Asien i stallet.


Nu ska jag till stranden och gora det basta av mina arbetslosa kommande dagar. Det finns inte nagot jag kan gora att saken just nu anda sa varfor inte njuta av Australiens vackra strander och stralande sol nar jag anda har chansen. =o)


Cecilia

PS> Bilden och inlagget hor inte riktigt ihop, jag hade tankt att fota sista dagen med tanke pa att chefen hade antagligen fatt utbrott om man stallde sig upp en sekund for att ta en bild under jobb tid, men tyvarr sa avslutades jobbet lite tidigare an vantat, men en ryggsack bild ar val aldrig fel? :)


Kommentarer
Postat av: Lotta Lindblom

Hej Cissi, vad glad jag blev när du hörde av dig. Tänker ofta på hur du har det och nu har jag fått mig en bild. Vet dock inte hur det är att resa på det sättet men det låter både jobbigt och spännande. Akta dig för alla djur bara, antar att du sett en del. Måste säga att du skriver bra och tänk vilka minnen du bär med dig i live. Var rädd om dig. Kram Lotta

2009-08-27 @ 10:12:40
Postat av: Pappa

Kraaaam :) En jättebra ide med en blogg så vi kan följa dina äventyr. Saknar dig !!



2009-08-27 @ 22:27:34
Postat av: Hennie

Heya Girl ^^

Didn't believe my eyes ....lol

miss. Globbetrotter ;)

well.....i did believe my eyes, and i admire you for your courage to live your dream. I cant read the Swedish tho, but your dad helps me with that one, no worries ...lol



Big hug and lots of kisses from the Netherlands

Hennie xxx

2009-08-27 @ 22:31:09
Postat av: Cecilia

Heeej ALLA :D

Vad glad jag blev att ni gick in och laste :) Hoppas ni fortsatter lasa :)

Saknar er alla.

AND HENNIE :) I am happy dad translate for u :) I have to translate all to my boyfriend too :) hihi

Kraaaaaam

2009-08-31 @ 02:24:32
URL: http://fotavtryck.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0