Flickan fran Nepal


(Jag och Amrita Bilden ar faktiskt tagen sista dagen pa jordgubbsplockar jobbet, Amritas bror Deepak mailade den till mig)

Andrew lyckades ordna en och en halv dags arbete pa sitt jobb. Sa jag fick en dag pa stranden och sedan pa fredagen var jag uppe halv fem pa morgonen for att aka till mitt nya jobb. Den har gangen skulle jag plocka passions frukt. En flicka fran Nepal, som ocksa plockade jordgubbar med mig innan, jobbade ocksa dar. Hon hade pa sig en lang kjol, en langarmad top trots varmen, och hon var barfota. Jag fragade henne varfor hon var barfota och hon berattade att om man gar barfota i graset varje morgon sa kan man forbattra dalig syn. Alla i Nepal gar barfota i graset pa mornarna sa hon. Vi arbetade brevid varandra ett par timmar pa morgonen och hon berattade om hennes liv i Nepal.

Amrita, som hon heter, far inte lov att gifta sig med sin pojkvan pa grund av att dom inte ar fodda i samma kast. Han ar fodd i det hogsta kastet och hon ar fodd i ett kast lagre. Om dom gifter sig anda maste dom gora det i hemlighet och da kommer inte deras foraldrar att prata med dem langre. Hennes pojkvan har ratt att ta 50% av hans foraldrars egendomar om han bestammer sig for att gifta sig med Amrita, fast han vill inte gora det for han hoppas och ber om att aven fast dom gifter sig, sa ska hans foraldrar forlata honom efter ett ar eller tva.

Jag har traffat manga intressanta manniskor och lart mig mycket intressanta saker om olika lander och kulturer sedan jag kom hit. Jag alskar det. Jag ar mycket mer oppen och forstaende for andra manniskors beteende nu an jag var innan. I Australien ar det manga backpackers fran alla hall i varlden. De kommer till Australien med en liten vaska pa ryggen och nyfikenhet som driver dem att vilja upptacka och utforska sa mycket de bara kan. Alla ar vi olika, fast alla ar vi lika.

I borjan tyckte jag att Engelsmannen drack alldeles for mycket, manniskor fran Frankrike var snobbiga , Tyskarna trodde jag var arga jamt och jag tyckte att Australienarna var fruktansvart lata. Men i England dricker de ofta och dom har den vanan (det gor det kanske inte battre, men det ar anda forstarligt med tanke pa att dom ar uppvaxta i den alkohol kulturen). Fransmannen, som ofta sitter i en egen liten grupp och bara pratar med varandra, gor inte det for att dom ar snobbiga, dom far ingen bra engelsk undervisning i Frankrike och det ar spraket som gor att dom har det svart att gora sig forstadda. Det gor det inte heller lattare for dem att de flesta redan har manga fordommar om franska manniskor och tar sig inte riktigt tiden att lara kanna dem vilket ar synd med tanke pa att alla fransman jag pratat med har bevisat att vad alla tror inte alls stammer. De ar mycket trevliga och roliga manniskor. Och Tyskarna ar inte alls arga hela tiden, det ar bara sa alla i Tyskland pratar. Speciellt nar dom pratar pa tyska kan de lata roligt. Dom pratar argt men helt plotsligt brister dom alla ut i skratt och da forstar jag att dom inte ar arga alls. Australienarna AR fruktansvart lata. Nar jag jobbade pa vin garden arbetade jag tillsammans med en Australiensk flicka. Jag kunde inte forsta hur hon bara kunde ta rast nar hon kande for det, prata i telefon och smsa nar vi hade saker att gora eller helt enkelt jobba langsamt utan att bry sig om vad chefen skulle tycka. Men efter att ha varit i Australien nu i 10 manader sa vet jag att de flesta Australienarna ar likadana och det ar ingen ide att tycka illa om en Australienare for att han eller hon ar lat for da maste man borja tycka illa om dem allihopa.

Det jag alskar mest ar att hora manniskor fran lander som Kina, Indien, Korea och sa vidare beratta om hur det ar att leva dar. Jag ser mycket fram emot att aka dit och se allt med egna ogon. Jag har blivit inbjuden att halsa pa vanner fran manga olika lander. Jag hade inte en tanke pa att aka till Nepal innan, men nu nar Amrita berattat saker for mig som jag bara maste se och bjudit in mig att halsa pa hos henne, har jag en ny prick pa kartan over lander jag ska aka till.

For ovrigt sa firade jag och Andrew hans fodelsedag igar. Det ar inte hans riktiga fodelsedag men eftersom han kommer vara i Nya Zealand nar den kommer sa ville jag gora nagot for honom nu. Jag kopte en boomerang, en valdigt Australiensk “leksak”, till honom som jag sjalv malade. Jag gav honom aven ett fint lader armband. Vi borjade dagen med en Starbucks frukost. Efter det gick vi till stranden och sedan hyrde jag en kajak och vi gav oss ut pa floden ett par timmar. Vi paddlade forbi Steve Erving’s hus och in i en National park vart det sag ut precis som det gor pa TV i krokodil jagarens serier och jag forvantade mig att en krokodil skulle simma forbi nar som hellst, men det kom aldrig nagon krokodil. Det kanske inte ar sa konstigt med tanke pa att de vilda krokodilerna lever mer norr ut an var jag befinner mig just nu. Sedan gick vi pa Indisk restaurang, tillbaka till stranden, hem och gjorde middag och avslutade dagen med en picknick pa stranden till solnedgangen. =) Visst bra dag?

Idag regnar det massa ute sa jag har inga planer pa att ga till stranden. Jag vantar pa att barfota flickan ska komma hem sa jag kan lara henne hur man knyter kompis armband. Jag ser fram emot det for samtidigt kan hon beratta mer for mig om Nepal och deras kultur. Och man vet aldrig, att ga barfota I graset pa mornarna kanske fungerar? Jag har ju som de flesta vet daliga ogon och detta kanske ar min losning, I alla fall forlorar jag inget pa att prova.

Cecilia

 


Kommentarer
Postat av: Emma

Va roligt o följa din blogg och din resa :) Vill träffa dig snart igen! Kul du träffat pojkvän och många nya vänner! Låter mycket spännade!



Kramar

2009-09-19 @ 10:55:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0